top of page

מצות שמורות ביקנעם

Matza oven.jpg

מצות שמורות לליל הסדר

מהי מצה שמורה?

כאשר קמח בא במגע עם מים וחלפו שמונה עשרה דקות, הוא הופך לחמץ. לפיכך, הליך אפיית המצות אורך לא יותר משמונה עשרה דקות. בהכנת מצה שמורה שומרים את הקמח כבר מזמן הטחינה בזהירות מיוחדת כדי שלא יבוא במגע עם מים או לחלוחית כלשהי.

בנוסף, רבים שומרים גם את החיטים שלא יבואו במגע עם מים מרגע קצירתם ובמהלך שינועם ואחסונם (בדרך-כלל יהיה כתוב על האריזה אם המצות שמורות כבר מהקצירה).

מהי מצה עבודת יד?

מצה עבודת יד נעשית כולה באפיה ידנית: בלילת הקמח במים, רידוד הבצק וחירורו, ההכנסה אל התנור והוצאת המצות הטריות והריחניות נעשה כולו בידי יהודים. בהלכה היהודית ישנה חשיבות רבה לכוונה בה נעשית המצווה. כאשר המצה נאפית בידיים ניתן לחשוב ולהתכוון כי הכנת מצה זו נעשית "לשם מצת מצוה", במיוחד לקראת חג הפסח הבא עלינו לטובה – מה שכמובן לא קורה כאשר המכונות מכינות את המצה...

אין צורך להסביר שמאפיית מצות היא המקום הסטרילי והנקי ביותר. העובדים עוברים ניקוי וחיטוי ידיים יסודי לפני הכניסה למאפייה ועובדים עם מדי עבודה נקיים ומיוחדים.

כיצד אוכל לזהות מהי מצה שמורה – עבודת יד?

הזיהוי קל להפליא: מצות מכונה נעשות בצורה "מרובעת" ומדויקת, ואילו מצות באפיה ידנית הן עגולות ולא תמיד סימטריות. מצות עבודת יד הן בדרך כלל גם מצות "שמורות". חשוב מאוד כי למצות יש כשרות מוסמכת המוודאת כי הן אכן נאפו בסטנדרטים הגבוהים ביותר של הכשרות.

האם חייבים לאכול בפסח מצה שמורה?

במהלך ימי חג הפסח אסור לאכול חמץ אולם אין חובה לאכול מצות. רק בליל הסדר יש מצווה לאכול מצות כמו שאומרת התורה: "בָּרִאשֹׁן, בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב – תֹּאכְלוּ מַצֹּת".

מסיבה זו, גם מי שאינם מקפידים לאכול רק מצות "שמורות" במהלך ימי חג הפסח, ראוי שעבור "מצות-המצווה" של ליל הסדר יאכלו מצות שמורות. זאת כיון שמצות רגילות (לא "שמורות"), אמנם לכל הדעות אינן חמץ ומותר לאכול אותם בפסח, אבל קיימת מחלוקת הלכתית האם הן נחשבות מצה שבאכילתה מקיימים את מצוות אכילת מצה.

אם כן, כדי לקיים את מצוות אכילת מצה ללא ספקות, יש לאכול מצה שמורה בליל הסדר

לרכישת מצות שמורות פנו לבית חב"ד יקנעם
  • images
שעות פתיחה:
ימים א'-ה': 9:00-13:00, 15:00-19:00
יום ו': 10:00-12:00
04-9890398
bottom of page